dinsdag 29 december 2015

# Het boekje is binnen! #



Jawel! Het boekje: Randje per Week 2015 viel vandaag in de brievenbus. Met hierin alle patroontje van de randjes. En verhalen van verschillende borduursters over hun lap met foto. Zo ook over mijn lap.

Het verhaal achter mijn lap:


In 2014 heb ik me heel het jaar verlekkerd.Door iedere week de facebookpagina van Randje per Week te bezoeken en naar al het mooie werk van de Randdebielen te kijken. De een nog mooier dan de ander. “Zou ik dat ook kunnen?” vroeg ik me keer op keer af. Vroeger toen ik een tiener was had ik wel ooit kruisje gezet en van die kussens gemaakt met voorbedrukt grof stramien voor op mijn slaapkamer. Na het Randjesboekje van 2014 besteld te hebben besloot ik om zelf mee te gaan doen in 2015. Mijn verjaardagscadeau werd een linnen band met DMC garen, zodat ik de kosten wat kon verklaren richting mijn ega. Heel voortvarend ging ik van start. De kleur was zo besloten. Rood. Deze kleur staat voor mij in alles, mijn interieur, mijn kleding en accessoires alles is in de warme tinten van aubergine naar diep rood. Daarom viel ik als een blok voor de linnen band met een rood randje bij Soed Idee. Ik bestelde: 11 draads linnenband in Naturel, van 20 cm breed, met smalle ingeweven rode streepjes van Vaupel & Heilenbeck, gemeleerd DMC garen nr. 115 en een bolletjes naald van 37 mm. De keuze van hoe en wat ik wilde, daar was ik snel uit. Mijn thema was Boshoven een naam van het vroegere gehucht in ons dorp wat omzoomd was met het bos; waarop wij nu wonen. Het is een buitengebied met boerderijen. Op mijn lap wil ik de dieren op de boerderij terug laten komen. En bovenaan mijn lap mijn bio; wie ik ben en wat ik doe. Al snel kwam ik erachter dat ik zoals ik altijd gewend ben geen rijtjes van boven naar beneden kon borduren, dus eerst de halve steekjes naar boven en dan op de terugweg de andere helft. Dan krijgt je met het gemeleerde garen geen mooi effect. Daarom heeft mijn poes bovenaan de lap strepen. Dit is niet steek voor steek gedaan maar in rijtjes. Iemand die kwam borduren bij mij wees me erop. Verder heb ik in sommige randjes rode kraaltjes gebruikt. En ik gebruik een spanring als ik borduur omdat ik het werk dan mooier vind worden, het is niet altijd handig en soms echt gehannis. Bij blijven met de randjes is me niet altijd even goed afgegaan, maar ik vind het ontzettend leuk om te doen en ben weer steeds meer bezig met steekjes zetten. Dus het begint onderhand een echt hobby te worden. Iedere maand komen er dames meedoen als het Keukentafel Bee is in onze boerderij. Erg leuk!

En het verhaal zoals het in het boekje staat:


Ik ben nog bezig met randje 58. Dat is net over de helft. Ben nu iedere dag bezig om wat meer op te schieten. Mijn lap voor RpW 2016 ligt al voorbereid klaar. Ik weet al waar ik mijn eerste steekje moet zetten.

Nou Annelies van http://randjeperweek.blogspot.nl/ en Simone van http://www.soedidee.nl/ bedankt voor al het (voorbereidende) werk en voor alles wat er nog meer bij komt kijken.

En alle dames van de Facebookgroep Randje Per Week bedankt voor het mogen meegenieten van al jullie mooie werk.

En zal ik nu eens wat verklappen: De randjes van Simone zijn geadopteerde randjes.
Ssssssssttt.....niet verder vertellen.

Op naar 2016!

Fijne jaarwisseling allemaal.

Groet,
Est'her

1 opmerking:

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

mooi geschreven en prachtig geborduurd Esther !

## ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ##