woensdag 30 december 2015

# Smeerkussens weven #



Sinds enkele maanden ben ik begonnen met vrijwilligerswerk bij het Weverij Museum in Geldrop.
Als gastvrouw verwelkom ik de bezoekers, zorg voor de koffie en voor de verkoop in het winkeltje.
Als handwerkster hou ik van garen en er creatief mee bezig zijn. Dus de stap om te gaan weven is dan niet zo groot.

In de weverij staan allerlei weefgetouwen. Maar eentje is wel heel specifiek. Het handweefgetouw waar Ad van Rijen zijn smeerkussens op maakt. Op deze site vertelt hij zijn interessante en altijd enthousiaste verhaal over dit specifieke textielprodukt.

Smeerkussens liggen onder in een doos waar de assen doorheen lopen van een treinlocomotief. . De lussen die onderaan het smeerkussen zitten zuigen de olie, die onder in het reservoir zitten, op en zo blijft het kussen (de bovenkant) vet. Hierdoor blijven de as en het lager gesmeerd lopen. Een smeerkussen heeft een levensduur van 40 jaar.

Ad weeft al 32 jaar smeerkussens, het weefgetouw is nu 109 jaar oud. Het is nu nog het enigste weefgetouw in Europa waarop smeerkussens gemaakt worden.

Dus het is niet moeilijk raden; sinds een paar weken ben ik aan het meekijken en me aan het verdiepen in de onderdelen van het weefgetouw. Iedere week ben ik aanwezig op de weverij om te leren.

Het weven zelf wil ik natuurlijk ook graag onder de knie krijgen. Afgelopen week druk bezig geweest om de handleiding overzichtelijk op papier te krijgen. Dat was hindernis een.

Vandaag in alle rust geprobeerd zelf aan de hand van de handleiding te weven. Katja die al wat langer in de leer is bij Ad was aanwezig om bij te springen als ik vragen had of een vastloper.

En zowaar het is gelukt! Mijn eerste smeerkussen gemaakt! Nog een beetje aanduwen en ook de lengte is binnen de limiet. Ben zo trots als een pauw.

het resultaat




leren onder het toeziend oog van de meester

Groet,
Est'her

2 opmerkingen:

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

wat knap Esther.. mooi gemaakt !

Esther van Lange zei

Dank je wel!

## ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ##